PROUD AND LOVED WITH OUR FOOTBALL HERITAGE

PROUD AND LOVED WITH OUR FOOTBALL HERITAGE

Tuesday 24 February 2015

Kit Malaya 1958

Kembali semula aktif berblog untuk Kelab Jersi Kita pada tahun 2015 ini dengan ilustrasi kit klasik Malaya 1958. Untuk note, koleksi kit ilustrasi
Malaya/Malaysia ini adalah daripada himpunan projek buku yang pernah saya rancangkan lalu, tetapi terpaksa saya hentikan juga akhirnya, disebabkan oleh terbatasnya waktu dan penumpuan beberapa projek buku yang mungkin berlanjutan sehingga tahun depan.

Rekod cemerlang, Malaya menjuarai Pesta Bola Merdeka 1958 (sebuah pertandingan yang bergitu prestij di Asia pada era itu). Jersi utama hitam/kuning ini dipakai oleh pasukan Malaya sehinga ke tahun 1965, yang menariknya tiada sebarang logo persatuan di baju sebaliknya di kaki kiri seluar pasukan Malaya.

Seperti kebiasaanya pada era itu, stencil perkataan FAM menggunakan kulit kemudian dijahit pada seluar atau baju. Sila lihat pada gambar untuk rujukan.

Ketika kejuaraan Pesta Bola Merdeka 1958, Choo Seng Quee telah menjadi jurulatih bagi pasukan Malaya dan Chan Tuck Choy pula menjadi kapten pasukan Malaya.
Pasukan Malaya pada ketika itu terdiri daripada Lim Ah Lek, Boey Chong Lian, Zainal Abidin, Kwong Chong Yin, Woo Ah Wah, Choo Seng Quee, Yusof Bakar, M.Joseph, E.C.Dutton, Koay Ban Chuan, Wong Yuen Ching, Ahmad Nazari, Jalil Che Din, Rahim Omar, Chan Tuck Choy, Abdul Ghani Minhat, Lourdes, M.Govindasamy, Lim Kee Siong, Mok Wai Hong, Wong Kim Seng, Robert Choe dan Ng Boon Bee.

Ini adalah kejuaraan pertama pasukan Malaya dalam Pesta Bola Merdeka selepas ia mula berlangsung pada tahun 1957 dan permulaan karier penuh gemilang jurulatih Choo Seng Quee dalam memimpin pasukan Malaya. Sumbangan tidak ternilai Tunku Abdul Rahman di dalam memajukan bola sepak Malaya dan Malaysia juga terlakar setelah wujudnya Pesta Bola Merdeka ini yang menjadi acara tahunan bola sepak yang amat terkenal di rantau Asia.

Dari segi label baju, masih lagi tiada sumber sah, tetapi berkemungkinan jersi ini dibuat dari negara luar seperti England. Antara jenama pilihan berkemungkinan Garth & Chaves, St. Margaret, Hope Brothers dan beberapa nama lain.

Segala komen dan pernambahan maklumat untuk posted berkaitan pasukan Malaya 1958 ini amat dialukan. Dengan kerjasama warga pembaca juga dapatlah saya sentiasa mengemaskini segala informasi bekaitan posted ini. Ingin ditegaskan sebarang penggunaan gambar berkaitan ilustrasi ini untuk tujuan komersial hendaklah terlebih dahulu meminta kebenaran dari Pihak KJK.

No comments:

Post a Comment