Dimana agak silapnya, kenapa ramai dari kita tidak pernah mendengar FAM (FA Malaysia) pernah ada jenamanya sendiri.
Pada 5 Januari 2006, Datuk Seri Dr. Ibrahim Saad yang ketika itu Setiausaha Agung FAM melancarkan jenama dan aksesori FA Malaysia-FAme-menjadi permulaan untuk pemasaran barangan tempatan yang menjadi identiti kebangsaan. Menurut Datuk Seri Dr. Ibrahim Saad, idea ini adalah demikian kerana ramai pelancong dan pengumpul jersi dari negara asing yang datang melawat FAM tetapi tidak dapat membeli sebarang cenderahati sebagai kenangan. "Oleh itu, pihak kami berharap agar melalui pemasaran barangan jenama tempatan ini, kami dapat menawarkan kemeja t dan ditambah baik dari masa ke semasa dengan kepelbagaian barangan cenderahati seperti key chain, cawan dan sebagainya dengan harapan dapat mempromosikan perlawanan Malaysia.". Pada plelancaran jenama FAMe di Wisma FAM, Baju-T disarung oleh pemain tengah kebangsaan, K. Nanthakumar, pemain pertahanan Chan Wing Hoong dan Mohd Khaironnisam Shahabuddin sebagai simbolik kolaborasi di antara pengedar barangan sukan FBT.
Sehari selepas pelancaran jenama FAMe, 33 pasukan futsal yang mengambil bahagian dalam kejohanan Liga Futsal Kebangsaan 2006 telah menerima tajaan jersi jenama FAMe untuk digunakan ketika beraksi.
No comments:
Post a Comment